מכולה – להביא או לא ואם כן אז מה ?

?אחת מהשאלות שנשאלת על ידי רוב הלקוחות  – האם להביא מכולה ? ואם כן  – מה להביא בה

בתהליך הרילוקיישן אנחנו נאלצים להיפרד מהחפצים, בין אם לכמה שבועות, לצורך אריזה ושילוח ימי, ובין אם לתקופה ארוכה, לצורך אחסון ולפעמים גם לתמיד. השאיפה הראשונה היא להפוך כמה שיותר מהר את המקום החדש לבית, מבחינת ההרגשה, העיצוב והתפקוד היומיומי. הבית הופך לאי של יציבות בתוך כל השינויים המרובים שאותם חווים כל בני המשפחה.

כדי להקל על ארגון המעבר עצמו ועל חוויית הקליטה במקום החדש, כדאי להקדיש מחשבה לתכולת הבית שלנו – מה לקחת, מה להשאיר, וממה להיפטר.

השיקולים מורכבים, משום שיש נסיבות שונות בהן נעשה רילוקיישן ויש יעדי רילוקיישן שונים בארה”ב. מה שיתאים למשפחה אחת, לא בהכרח יתאים לשנייה. 

:כדאי שתשאלו את עצמכם את השאלות הבאות לפני שתיקחו החלטות בנוגע לחפצים שלכם

  • לכמה זמן נוסעים? לשנה, שנתיים, שלוש? לזמן בלתי מוגבל? לא מתכוונים בכלל לחזור?
  • מי משלם את הוצאות ההובלה במכולה? המעביד או אתם?
  • איזה תקציב עומד לרשותכם לציוד בית מחדש? ממכירת תכולת בית משומשת לא מרוויחים הרבה…
  • מה יוקר המחייה ועלות הקניות במקום החדש?
  • האם אתם עומדים לשכור בית/דירה? מה יהיה גודל הבית שתגורו בו לעומת  הבית הנוכחי?
  • האם ישנם דברים שאתם קשורים אליהם רגשית, ללא קשר לערכם הכספי, ופרידה מהם תקשה עוד יותר ליצור תחושת בית במקום החדש? חשוב בעיקר כלפי הילדים. 
  • מה לא ניתן להשיג, או זמנית קשה למצוא, במקום החדש?
  • מה לגבי מכשירי החשמל?

מכשירי חשמל

מכשירי חשמל גדולים: בשום מקרה לא לוקחים את מכשירי החשמל הגדולים (מקרר, תנור, מדיח כלים, מכונת כביסה, מייבש). הם אינם מתאימים לרשת החשמל בארה”ב, לא מבחינת מתח ולא מבחינת תדר. יש לשער שבתחילת השהות שלכם בארה”ב, או בכל השהות, אם היא לשנים ספורות, תגורו בשכירות. רוב הדירות או הבתים להשכרה מצוידים במקרר, מדיח ותנור ובהרבה מקומות יש מכונת כביסה ומייבש בדירה (לעתים כחלק מהמטבח) או במרתף הבניין/.הבית

מכשירי חשמל קטנים וציוד אלקטרוניקה: כשמימון המכולה אינו מהווה בעיה, כשהציוד שלכם חדש יחסית ואיכותי, וכשאינכם רוצים לטרוח על קניית תכולה בתקופה הראשונה לשהותכם, יש מקום לשקול לקחת את כל מכשירי החשמל שאתם רגילים לעבוד איתם.

תחילה, בדקו האם המכשירים יתאימו לרשת האמריקאית. בצד האחורי של המכשיר מצוין באיזה מתח ובאיזה תדר הוא יכול לעבוד. אם מצוינים הערכים
V 110-220 50-60Hz, הרי שהמכשיר זקוק רק למתאם שקע (שכדאי לקנות בארץ), והוא יעבוד מצוין ברשת האמריקאית. לעתים יש בצד האחורי של המכשיר סוויץ’, שיש להעביר לצד שבו מצוין V 110 50Hz, כדי שהמכשיר יעבוד ברשת האמריקאית (כמובן עם מתאם השקע כנ”ל). אם הספק המכשיר נמוך מ-W40 אפשר לקנות בארה”ב מתאם מתח.
כדאי לשקול להביא גם את מכשיר הטלוויזיה שלכם, אם הוא מתאים לרשת האמריקאית ואם הוא מולטיסיסטם – כלומר יתאים לשיטת השידור האמריקאית.עבור מחשבים ניידים, מטענים לטלפונים סלולריים, מטענים של סוללות למצלמות, מכונות גילוח ושאר מכשירים קטנים ניידים הצטיידו במתאמים לשקעים.

כלי מטבח

כדי להיכנס לשגרת ניהול מטבח ביתי, אם אינכם מוגבלים במקום, קחו איתכם את כל כלי הבישול והאוכל האיכותיים החביבים עליכם, כולל האביזרים הקטנים והחיוניים. כדאי לחשוב איך להתארגן לבישול מבחינת ציוד הכרחי מינימלי בתקופה בה תהיו נטולי מטען. אפשר לקחת במזוודות כמה פריטים חיוניים כדי שתוכלו לבשל לילדים ארוחות קלות מיד בהיכנסכם לבית השכור.

ריהוט

כשאתם אורזים לשילוח במכולה, קחו גם את הרהיטים, בהנחה שהם איכותיים. דירות ובתים להשכרה לא בהכרח מרוהטות. עם זאת, נסו להעריך האם חלל המגורים החדש שלכם יהיה בגודל דומה לנוכחי. האם אתם מצפים לאותו מספר חדרים? האם יהיה מקום לכל הרהיטים שלכם? אם התשובה חיובית – כשתיפגשו סוף סוף עם מטענכם ותסדרו את הריהוט המוכר והאהוב בביתכם החדש, תחושו מיד בבית! אם אתם חושבים לקנות ריהוט בארה”ב – קחו בחשבון שהטעם והגודל שונים מבארץ. הריהוט הסטנדרטי האמריקאי הוא גדול ומגושם – המיטות רחבות יותר, הכורסאות, גם ליחיד, ענקיות. ריהוט איכותי וריהוט בטעם אירופי יקר מאוד. ניתן כמובן לקנות ריהוט משומש.
לתמונות וחפצי הנוי שלכם, למזכרות, לספרים בעברית– לכל אלה ערך רגשי עצום. אם אין לכם מגבלות – קחו הכול ולא תצטערו!

ביגוד

זה הזמן למיין את הבגדים ולקחת רק מה שאתם אכן לובשים בתדירות גבוהה. את השאר מיסרו או מיכרו ביד2. בנוגע לבגדי הילדים – כדאי לקחת אתכם כמה שיותר, למעט מה שכבר בלוי, או מה שעומד להיות קטן על הילד הצעיר ביותר (אלא אם ייתכן ותרחיבו את המשפחה במהלך הרילוקיישן…). אם במקומכם החדש צפוי חורף קר במיוחד, תצטרכו לקנות שם את הביגוד המתאים עבורכם ועבור הילדים – מעילי פוך, חליפות שלג, מגפיים עם בידוד, כפפות וכובעים.
מאחר שמשלוח ימי לוקח כמה שבועות, ייתכן ותיפרדו מהחפצים שאתם שולחים כמה שבועות לפני שתעזבו את הארץ. ייתכן שבארה”ב תצטרכו להמתין כמה שבועות עד שהמשלוח יגיע. לכן את הבגדים להם תזדקקו בשבועות אלו השאירו זמינים, ואל תשלחו עם המטען.

מצעים, שמיכות, מגבות

קחו הכול, לכל העונות. לגבי מצעים – אם אתם לוקחים את המיטות שלכם, אזי אין בעיה. אם לא – בידקו את גודל הסדינים שלכם.המזרונים בארה”ב הם בגדלים שונים מאלו המקובלים בארץ – בדרך כלל גדולים יותר. אם אין ברירה, קחו לפחות לתקופה הראשונה את מה שיש ברשותכם.

ציוד לתינוקות, עגלה, מושב לרכב

אל תשלחו במטען ציוד הכרחי לתינוקות, למעט מיטה או לול. קחו אתכם לטיסה את מושבי הרכב והעגלות. תצטרכו אותם מהרגע שתעזבו את ביתכם בדרך לשדה התעופה! לתינוקות, קחו אתכם את כל הציוד ההכרחי שאתם זקוקים לו עבור הטיפול השוטף – בגדים, חיתולים, מוצצים, בקבוקים, מזון לתינוקות, תרופות, משחות, מנשא. אתם לא רוצים להיות תלויים בשום גורם חיצוני מול תינוק בוכה, רעב או עייף…

צעצועים, משחקים וחיות פרווה

כשמדובר בחפצים של הילדים, אי אפשר להמעיט בערך הרגשי של החפצים האהובים והמוכרים, ללא שום קשר לערכם הכספי. אם אין מגבלה – קחו הכול. גם אם בארץ ילדכם הוא חיה חברתית, אל תצפו לסגנון דומה אחרי המעבר. ילדים אמריקאיים לא מנהלים חיים חברתיים סוערים כמו ילדים ישראלים, ואם ישנם מפגשים הם אינן ספונטניים אלא נקבעים מראש ע”י ההורים – ייתכן ותבלו הרבה עם הילדים בבית, עד שימצאו חברים, או בתנאים של מזג אוויר קשים שאינכם מורגלים בהם, לכן כדאי שתהיה כמה שיותר תעסוקה…
בתקופת הביניים, כשתהיו נטולי מטען, השאירו זמינים את החפצים החשובים ביותר לילדים. קחו אותם אתכם לטיסה. אחרי טלטלת חודשי המעבר, שום דבר לא ידמה לאושר של ילד שפוגש בביתו החדש את הצעצועים האהובים והמוכרים לאחר פרידה ממושכת…

העצות הנ”ל מתאימות למי שיכול לקחת תכולת בית מלאה, ואין לו בעיית תקציב או נפח אחסון. לעומת זאת, כאשר קיימות מגבלות שונות יש צורך להכריע באומץ על מה לוותר. יש למיין את תכולת הבית ולוותר על חלקה, לקחת רק בגדים חשובים, קצת מצעים, מגבות, כלי מטבח מינימליים וצעצועים… ניתן לקחת דברים הכרחיים במזוודות (כל נוסע, גם ילד, זכאי לקחת שתי מזוודות). אם קרובי משפחה צפויים לבקר, ניתן לבקש מהם להביא דברים. ספרים אפשר לשלוח בדואר אוויר במחיר מוזל. עם סבלנות רבה ובתקציב צנוע ניתן לקנות שם תכולת בית ביארד/גאראז’ סיילס. ומובן שהכול ניתן לקנות חדש בחנויות, ויש אומרים בזול…

ארזתם? שלחתם? עכשיו יגיע הרגע הכי מוזר ברילוקיישן – הרגע שבו נפטרתם בארץ מצרור המפתחות שלכם: כבר אין לכם בית משלכם או שאתם לא עומדים לגור בו לתקופה ממושכת, אין צורך במפתח של תיבת הדואר, אין לכם כבר אוטו, אין מפתחות של המשרד. זה הרגע המסמל יותר מכל את סיומה של תקופה אחת, רגע לפני ההתחלה החדשה במקום אחר. הרגע הזה אינו פשוט אבל יכול גם להביא איתו הרבה שמחה, תקווה ואנרגיה. 

מעבר קל, רגוע ונעים!